SHARE

Коя е най-сниманата храна в интернет? Кои са хората, получили награди за снимките си на вечерята си? Дали наистина ядем всичко, което снимаме? Изложба в Лондон взема на прицел новата мания да не сядаме на масата, без да сме документирали храната си – Лиза Макуел от Guardian анализира как инстаграм променя начина ни на хранене. 

Никога няма да разберем какво ли би направил фотографът Ървинг Пен с хаштага #foodporn [от food – храна, и porn – порно – бел. прев.]. Майсторът на фотографиите натюрморт почина през 2009 г., а инстаграм се роди едва през следващата.

Инстаграм, разбира се, е любимата социална мрежа на фотографиращите храна, а #foodporn е един от най-използваните хаштагове, носен от 130 милиона постове (броят непрестанно нараства). Пен го прави преди седем десетилетия – запомнящи сред ранните му снимки са съставки за говеждо задушено (1947-48); Празната чиния (1949) и след това снимки на пържоли, омари, жабешки бутчета и цяла гама други вкуснотии. Той дори снима пица (в момента това е най-сниманата в инстаграм храна, следвана от суши, пържоли, бургери и бекон).

Пенн казва, че дори “снимането на торта може да бъде изкуство”, но това определено е породено от факта, че не е доживял да види кулинарните ужаси, които представлява повечето фотографирана храна в социалните медии.

Изложба, наречена “Храна, която да се гледа”, отваря в Галерията на фотографите в Лондон. Тя е истинско шествие от най-често срещани кулинарни тропи и е създадена от Анна Данемън и Сам Мърсър. Повече от три години са отишли в планиране, а изложбата следва друга от 2012 г., която почете единственото нещо в социалните медии, по-популярно от храната… котките.

Всеки, който прекарва повече от 30 секунди в разглеждане на снимки на храна, знае какво разпалва апетита на снимащите: авокадо тост, яйца, неонови бейгъли и плочи с леко зловещо сурово месо. 12-минутното видео към изложбата се движи през тези и други теми, следейки тенденциите през последните седем години, откакто Flickr отстъпи на инстаграм, както и следи еволюцията на Snapchat от голи снимки към такива на храна.

Мърсър казва за огромната задача да избере правилните снимки, че: “скролвайки през Snapchat, въпреки че повечето снимки на храна са основно посредствени, става ясно, че нарастването на такава тенденция показва, че хората си мислят: “Не искам животът ми да изглежда скучно, искам всичко да изглежда невероятно”.

Но защо човекът, публикувал сирене върху хляб с потопен ананас си е помислил, че точно неговото ястие е невероятно, не става ясно. За всяка добре композирана купа със смути с перфектно поставени семена чия съществува отвратителен еквивалент, например разтопен шоколад, мазан върху (мисля) грозде. Това е по-малко #foodporn – отвратителен термин сам по себе си – и по-скоро напомня на невероятната туитър колекция #foodorpoo [букв. храна или изпражнение].

Изложбата не е селекция от красиви фотографии на храна, тя по-скоро документира добрите, лошите и наистина много грозните поравно.

Един пример за някой, който се е понесъл по вълната на храната на телефоните и е направен известен от нея, е печелилият награди инстаграмър clerkenwellboy (163 хиляди последователя). Той снима всичко, което яде, но поства само добре изглеждащите неща. Неговата стена е подклаждаща глад въртележка от вкуснотии и като резултат анонимният мъж получава покани за всяко горещо откриване и кулинарно събитие. Ще използваме така омразния израз – той е инфлуенсър.

https://www.instagram.com/p/BW5XfxxBHLB/?taken-by=clerkenwellboyec1

 

Но въпреки че заснелият лондонския кулинарен пейзаж clerkenwellboy може би е отчасти отговорен за покачващия се брой на хора, които стоят на столовете си, за да заснемат бързо изстиващата си вечеря, той е развил съвест относно цялата тази храна.

“Мразя неща, като например гигантска кула от седем бургера, снимани и обсипани с тагове, само за харесванията. Мисля си – дали ще изхвърлят всичко това?” И така той използва влиянието си за добро, като разпространява информация за изхвърлянето на храна и заедно с инициативата #cookforsyria събира готвачи, ресторантьори и аматьори, които заедно набират средства за благотворителност.

Храната, която се гледа, заслужава да се разгледа отблизо – тъй като храната всъщност съществува, за да бъде изядена. Въпреки че сега е неактивна, страницата в инстаграм с име @youdidnoteatthat [букв. ти не изяде това – бел. прев.] е събрала повече от 100 000 последователи, показвайки слаби млади жени, които почти изяждат огромни бейгъли и донати (малко вероятно).

 

Данемън, която е спряла да снима храната си, откакто започва да събира тези снимки и видеа, казва, че последната част от изложбата предава ясното послание, че “храната до такава степен се е превърнала в естетика днес, че вече дори не е предназачена за консумиране”. Аз лично нямам проблем с изяждането на макарон, декориран с лице на бебе панда, нито с махането на микроподправка от пържолата ми, за да я изям. Но разбирам какво има предвид.

Дори един от най- вълнуващите млади готвачи е съгласен. Мерлин Лаброн-Джонсън е главен готвач в “Портланд и Клипстоун”, известни с оскъдните си, елегантни чинии, всички заснети със смартфона на готвача и качени онлайн. “Днес много готвачи ще създадат ястия и ще изберат визуалната привлекателност пред вкуса заради инстаграм. А това е лошо.”

Докато тренира в някои от най- изтънчените ресторанти в Европа, Лаброн-Джонсън не е наясно с използването на социалните медии от готвачите – то просто не е често срещано във Франция и Швейцария. “Тези места са известни с храната си и получават славата си от уста на уста… но когато дойдох в Лондон през 2015, бързо свикнах.”

Той вижда публикуването на ястия в социалната медия като метод за реклама, който показва на потенциалните нови и връщащи се клиенти какво е толкова добро в менюто им. В действителност това е безплатна реклама, ако храната успее да бъде толкова добра на вкус, колкото изглежда. Едно ястие суперзвезда може да направи теб и ресторанта ти известен – паят на Portland’s game, запечените картофи на Quality Chop House или запеченият на филия костен мозък на St John например, – но това е нож с две остриета. “Виждам го като един вид помощ – хората знаят какво да поръчат предварително”, казва Клеркенуел Бой.

Ragu of badger face lamb, pappardelle and oregano #portlandrestaurant

A post shared by Merlin Labron-Johnson (@merlin_johnson) on

 

А какво се случва с готвача, който отчаяно иска да смени менюто, но не смее поради щастливо щракащите експерти?

Той предвижда бъдеще, в което менютата ще бъдат електронни и ще включват изображения на храната и ресторанти, където можеш да поръчаш предварително всички тези известни ястия на телефона си. Вълнуващо или ограничаващо? Трябва да търсим успокоение във вече известното пици паста ястие в известния ресторант Padella. Изглежда като избелени червеи, но всички го поръчват (и да, снимат го).
Обратно в кухните на аматьорите – рядко съществува авокадо, което да не бъде качено в инстаграм, ако трябва да вярваме на изложбата. На препечена филия (въпреки че не е сред първите пет, то остава абсурдно и необяснимо задължителна снимка), в сладолед (да те побият тръпки) и в съзвездие от салати – зеленото е златно.
Никой не знае кой е започнал манията. Както казва Данемън: “Името на фотографа не е толкова важно, колкото снимката. Снимките на храна са милион версии на едно и също”. Ако става въпрос за авокадото – шест милиона.

Снимка: част от изложбата в The Photographers’ Gallery

Съветите как да се снима храна за инстаграм са безброй, а от миналата седмица ресторант в Израел пробва извити чинии, които имат държач за смартфон и помага за ясен фон и острота на снимките на храната. Къде ще му се види краят?

“Да споделиш” на няколко редки места все още се отнася само до чиниите, не до хаштага. Лаброн-Джонсън ми казва за ресторант в провинциална Франция, за който се предполага, че е невероятно добър. И не разрешава снимки. Незабавно ми се иска да си направя резервация.

“Да – съгласява се той. – Забравям да снимам, когато храната е наистина добра.”

А ето и как да снимате храна за Инстаграм – съветите на @clerkenwellboy

  • Използвайте естествена светлина. Избягвайте светкавици или остра, директна слънчева светлина. Ако снимате в ресторант, идеалният сценарий е маса до прозореца в облачен ден.
  • Изберете стил и композиция, които ви подхождат. Може да бъде чисто и семпло – снимка отгоре с централна фокална точка. Може да бъде близак план на сирене, което изтича от буркера, или на цяла маса с ръце, които посягат към храната. Ключът е да намерите ниша ида бъдете постоянни, така че да се превърнете в човека с кнедлите или закуските, или в домашния пекар.
  • Какво се опитвате да направите? Да изкарате на бял свят нови ресторанти? Да споделите рецепти? Да хванете кадъра или да създадете общност? Няма значение, стига да имате мнение и снимките ви да разказват история.
  • Тагвайте снимките, така че другите да знаят къде да открият кафенето или пазара или готвача.
  • Бъдете дискретни и уважителни. Не снимайте клиенти без тяхното разрешение. Най-вече – забавлявайте се. Помнете, че храната е там, за да се яде. Не губете толкова време в нареждане и снимане, че когато накрая седнете, тя да е изстинала.Снимка: bit.ua
SHARE
Смислен прочит на събитията, които имат значение.