SHARE

Европейската комисия крие интересна студия за пиратството онлайн. Това на сайта си споделя известната с позициите си за авторското право в цифровата среда Юлия Реда (Julia Reda), която е евродепутат от Германия.

Изготвянето на студията е възложено на холандската компания Ecorys през януари 2014. След около година и половина, вече в мандата на Жан-Клод Юнкер, компанията предава готовата студия, но комисията така и не я публикува.

Накратко, студията достига до типичния и за други изследвания извод, че с изключение продажбите при някои актуални блокбастъри пиратството онлайн не повлиява на пазара в степен да пренасочва парични потоци от едни получатели към други.

В този смисъл въпросът защо комисията не е публикувала студията, за чието съставяне европейските данъкоплатци сме платили над 300 000 евро, е и остава много интересен. Излиза, че щеше да си отлежава някъде, ако Реда не бе разбрала за съществуването ѝ и не бе използвала процедурата за достъп до обществена информация.

Този демонстративен отказ от прозрачност е още по-важен с оглед изнурителната дискусия за хармонизиране на авторското право в цифровата среда (повече тук, тук и тук), чиято необходимост се аргументира с т. нар. value gap – парите не отиват при създателите на съдържание, а се пренасочват към пиратите.

Надявам се, че с избора си на позицията еврокомисар, отговорен за цифровата среда, нашата Мария Габриел ще се отнася далеч по-сериозно към прозрачността. Това е особено ключово, така щото у хората да не се създава или затвърждава впечатлението за лобизъм в полза на големите студиа и в ущърб на хората.

Текстът е препубликуван от блога на автора De Libertate Iuris Digitalis с негово разрешение. Заглавието и акцентите са на редакцията на „Терминал 3“.

Снимка: engadget.com

SHARE
адв. Емил А. Георгиев, член на Управителен съвет на сдружение "Либерални идеи за България и Европа"