SHARE

 

Той е най-успешният и разпознаваем артист от Балканите в областта на съвременните изпълнителски изкуства. Той е гръцкият вълшебник на сцената. От ъндърграунда и камерните зали до най-престижните световни фестивали и театри, от древния амфитеатър в Епидавър до олимпийските стадиони в Атина и Баку, той е автор на десетки авангардни танцови спектакли, докосващи с дълбочина, естетика и сюрреалистична сценография. Не е лесно да опишеш Димитрис Папайоану. Просто трябва да го видиш. Имаме новина – в края на септември, в Пловдив.

Това, което мнозина чакаха отдавна, вече е факт – неповторимият Димитрис Папайоану ще представи за първи път в България свой спектакъл – новото бижу от 30-годишната му богата творческа визитка. “ВЕЛИКИЯТ УКРОТИТЕЛ“ може да гледате на 28 и 29 септември в Дом на културата „Борис Христов“ – Пловдив, от 19:30 часа, в рамките на 11-ото издание на фестивала ONE DANCE WEEK. Тази година фестивалът ще се проведе между 21 септември и 14 октомври в Града на тепетата.  

“ВЕЛИКИЯТ УКРОТИТЕЛ“ представя човешкия живот като пътешествие до скрити съкровища, откривателство на съкровеното, вътрешно археологическо проучване на смисъла. Талантливият грък жонглира с препратки от историята на изкуствата, известни европейски картини, метафори и танцови техники. Внушителните декори, типично в стила на Папайоану, са подвижна вселена, в която подът става вълна, отварят се неочаквани врати, създават се хибридни същества, докато десетимата танцьори на сцената разголват табутата за смъртта и тялото. 

Само за една година, откакто се състоя официалната премиера в „Онасис център“, Атина, спектакълът бе показан на най-престижните фестивали и сцени на два континента, включително Париж, Мадрид, Барселона, Неапол, Стокхолм, Сеул и Тайпе. Публиката в Пловдив ще има възможност да види “ВЕЛИКИЯТ УКРОТИТЕЛ“ преди Лондон и да се потопи в красивия като сън, изваяния като мечта, наситения с богоподобни тела свят на Папайоану. 

Димитрис Папайоану е артист в пълния смисъл на думата – хореограф, режисьор, художник, дизайнер на костюми, декори, светлинни ефекти. Автор както на камерни експериментални спектакли, така и на грандиозните официални церемонии за Олимпийските игри в Атина (2004) и Европейските игри в Баку (2015).

Снимка: Нисос Василопулос

В биографията на родения през 1964 година Папайоану на пръв поглед има много странни неща. Ученикът на легендарния гръцки художник Янис Царухис си изкарва хляба с еротични комикси и илюстрации за списания. Възпитаникът на елитното Училище за изящни изкуства в Атина слиза дълбоко в ъндърграунда и представя експериментални пърформанси пред малобройни зрители. На сцената излиза хореографът, който на всичкото отгоре сам рисува декорите, измисля костюмите и командва прожекторите на сцената.  

В средата на 80-те, сякаш от нищото, неговият Edafos Dance Theatre прокарва смели идеи, разголвайки нормите и предписанията за създаване на сценични произведения. Днес, макар вече да не съществува, компанията има огромно влияние за изпълнителските изкуства в Гърция. Повратната точка е спектакълът „Медея“ (1993), в който чрез естетически декори, митологична стилистика и вода, разливана на сцената, трупата на Папайоану пресъздава чрез танц известното произведение на Еврипид – легендата за Медея, която жестоко наказва изневярата на любимия й Язон.

Димитрис Папайоану обаче е световен артист и едно спортно събитие бележи следващата стъпка нагоре в кариерата му. През 2004 година Атина е домакин на XXVIII летни олимпийски игри. Игрите се връщат в своята древна родина и това трябва да бъде отбелязано подобаващо. Папайоану е творчески директор на двата кулминационни момента – откриващата и закриващата церемония. 

Откриващата церемония се гледа на живо от хиляди на стадиона и стотици милиони пред телевизорите, а отзивите са възхитителни. Спектакълът е грандиозна игра със символи и образи от (древно)гръцката история и култура – огнена стрела от високия Олимп пада на стадиона в Атина. Теренът прилича на море, откъдето изниква огромна глава, наподобяваща древното изкуство на Цикладите, за да се разпадне на парчета от човешки тела, бог Ерос прелита над парада… 

За Първите европейски игри в Баку Папайоану отново създава магически свят. Певецът Айдемир Айдемиров, седнал върху летящо килимче, и млада жена, която върви в сушата, а след стъпките й поникват растения, посрещнат идването на пролетта. Внушителният спектакъл Origins е номиран за четири награди Emmy, а самият Папайоану – за две, включително за режисура.

 

Димитрис Папайоану е носител на редица отличия, сред които Специалната награда на Европейските театрални награди, раздадени в края на 2017-а, заради неговия „тотален театър, с очевидна зрялост на изразните средства“. В средата на май тази година Папайоану стана първият хореограф, създал спектакъл за трупата на легендарната Пина Бауш във Вупертал. През есента той ще покаже „ВЕЛИКИЯТ УКРОТИТЕЛ“, първата му международна продукция, на българската публика в Пловдив. Отсега е изглежда, че това ще бъде едно от най-големите културни събития за годината. 

Снимка: Нисос Василопулос

От днес на касите на Easypay и онлайн, в системата на ЕpayGo.bg, ще бъдат пуснати в продажба 50 промоционални билета за „ВЕЛИКИЯТ УКРОТИТЕЛ“ на ексклузивна цена от 20 лева до изчерпване на количествата. 

ONE DANCE WEEK се организира от Фондация ЕДНО за култура и изкуства е част от програмата на Пловдив – Европейска столица на културата 2019.

SHARE
Смислен прочит на събитията, които имат значение.